„ЖЕНИТЕ В STEM – ПРЕОДОЛЯВАНЕ НА СТЕРЕОТИПИТЕ” ХИПАТИЯ, АНЕЗИ, КОВАЛЕВСКАЯ, ЛАМАР – „WOMEN IN STEM – OVERCOMING STEREOTYPES“ HYPATHY, ANESI, KOVALEVSKAYA, LAMAR

„ЖЕНИТЕ В STEM – ПРЕОДОЛЯВАНЕ НА СТЕРЕОТИПИТЕ”

ХИПАТИЯ, АНЕЗИ, КОВАЛЕВСКАЯ, ЛАМАР

Какво е общото между тези знаменити жени и още десетки, които не могат да бъдат изброени? Това са те – направили големите открития в математиката, точните науки, ядрената физика, космическите изследвания. Това са стотиците изобретения, за които не подозираме, че са създадени от жени. С много малки изключения от древността до днес, жените в точните науки се борят със стереотипи, за да докажат, че няма професии, които да са зависими от пола.

Затова в Стопанския факултет на Тракийския университет започва нов проект 2021-1-BG01-KA220-HED-000023004  „Жените в STEM – преодоляване на стереотипите”, в рамките на програмата „Еразъм+”. Той ще се осъществява заедно с Асоциацията на младите психолози от Варна,  Университет „Майка Тереза”  от Северна Македония и партньорски организации от Гърция и Кипър.

В момента жените в световен мащаб съставляват само 28% от работната сила в областта на науката, технологиите, инженерството и математиката (STEM), а мъжете превъзхождат жените в повечето области на STEM във висшето образование и професиите. Разликата в заплащането между половете в STEM е особено голяма в областите на инженерството (21%), компютърните науки (19%) и информационните и комуникационни технологии.

Това е актуален въпрос за жените в ЕС, тъй като тези професии са едни от най-бързо развиващите се, най-високоплатените и с по-големи възможности за кариерно развитие и успех.

Настоящият проект ще съдейства на експертите да намерят начини за ефективно насърчаване и по-голямото участие на жените във висшето образование и професии на STEM, да ги мотивира да се занимават с тези области на знанието; да се премахнат основаните на пола стереотипи и предразсъдъци, свързани с тяхното представяне и конкретни способности, както и съмненията относно техния успех.

Ще се представи  бъдещото кариерно развитие за изграждане на по-подкрепяща, толерантна и разнообразна STEM образователна среда за жените. Проектът ще бъде полезен не само за  жените, които следват STEM висше образование и кариера, но и за тези, които се колебаят и са обезкуражени да го направят поради постоянното подценяване на техните способности и умения, както и за експертите психолози, обучители, младежки работници, кариерни съветници и други, за увеличаване на участието им в STEM.

 

"WOMEN IN STEM – OVERCOMING STEREOTYPES"

HYPATHY, ANESI, KOVALEVSKAYA, LAMAR

 

What do these famous women have in common with dozens more that cannot be listed? These are the ones who made the great discoveries in mathematics, exact sciences, nuclear physics, and space research. These are the hundreds of inventions we do not suspect were made by women. With very few exceptions from antiquity to the present day, women in the sciences are struggling with stereotypes to prove that there are no gender-dependent professions.

That is why a new project 2021-1-BG01-KA220-HED-000023004 "Women in STEM – overcoming stereotypes" Erasmus +, together with the Association of Young Psychologists from Varna, Mother Teresa University from Northern Macedonia, is launched at the Faculty of Economics of the Trakia University and partner organizations from Greece and Cyprus.

Currently, women make up only 28% of the science, technology, engineering and mathematics workforce (STEM) worldwide, and men outperform women in most STEM fields in higher education and occupations. The gender pay gap in STEM is particularly large in the areas of engineering (21%), computer science (19%) and information and communication technology.

This is a current issue for women in the EU, as these professions are among the fastest growing, highest paid and with greater opportunities for career development and success.

The following project will help experts find ways to effectively promote and increase women's participation in higher education and STEM professions, motivate them to engage in these areas of knowledge; to eliminate gender based stereotypes and prejudices related to their performance and specific abilities, as well as doubts about their success.

Future career development will be presented to build a more supportive, tolerant and diverse STEM educational environment for women. The project will be useful not only for women pursuing STEM higher education and careers, but also for those who are hesitant and discouraged to do so due to the constant underestimation of their abilities and skills, as well as for expert psychologists, trainers, youth workers , career counselors and others to increase their participation in STEM.

Comments are closed